deneme

2 Mayıs 2019 Perşembe

DARAĞACINDAN NOTLAR



KİTAP TANITIMI

DARAĞACINDAN NOTLAR

 

                           Töz Yayınları, Nisan, 2019
Julius Fuçik,
Şubat 1903 - 8 Eylül 1943
Berlin’deki Nazi mahkemesinin 23 Ağustos 1943’te Rude Pravo ve Tvorba redaktörü olan kocam Julius Fuçik’i idama mahkum ettiğini, Ravensbrük’te bulunan toplama kampında bir tutukludan öğrenmiştim. Geleceğine ilişkin sorular, kampın yüksek duvarlarına sadece yansıma olarak çarpıp kaldı.
Hitler Almanya’sının 1945 Mayısında yenilmesinden sonra kurtarılan mahkumların hemen hepsi, faşistlerin işkence etmeye ve öldürmeye zaman bulamadıkları insanlardı. Ve ben de o kurtarılanların arasındaydım.
Kurtarılan yurduma döndüğümde Alman işgalciler tarafından sayısız faşist kamplara götürülen eşlerini, çocuklarını, anne ve babalarını, kardeşlerini arayan binlerce insan gibi ben de kocamın akıbetini araştırdım.
Mahkumiyetinin onaylanmasından sonraki 14. günde, 8 Eylül 1945'te Berlin'de idam edildiğini öğrendim.
Prag’ın Pankrats Hapishanesi’nde kalan eşim Julius Fuçik’in, burada kaldığı süre içinde notlar yazıp dışarı çıkarttığını öğrendim. A. Kolinski adındaki bir Çek gardiyan hücreye kağıt-kalem getiriyor ve sonra da bu notları dışarı çıkartıyor.
Kolinski'yi bulabildim. Julius Fuçik’in Pankrats Hapishanesi’nden dışarı çıkarttığı notları yavaş yavaş toparlayabildim. Kağıtların hepsi numaralandırılmıştı. Her biri başka insanlar tarafından saklanan yaprakları düzenledim ve şimdi sana, okura sunuyorum. Bu, Julius Fuçik'in son eseridir.
Gusta Fuçik